Světovým trendem ve vyspělých částí této planety je jednoznačně propojování a sjednocování – v podnikatelském světě, stejně jako ve společenském nebo vědeckém. Při současné složitosti světa již neplatí, že vše zvládneme sami. Nová kultura podnikání se šíří jako pozitivní precedent. Stojí na hodnotách jako otevřenost, integrita a důvěra.

romansmirakfoto

Nevěříte, že tohle je to možné i u nás? Zeptali jsme se Romana Šmiřáka, který se již více než 10 let zabývá zaváděním změn v podnicích, nebo také ve školách.

Jsme (myšleno všichni v ČR, nejen Praha, ale i regiony) vlastně připraveni na výraznější posun ve firemní kultuře? Co k této aktivitě vede Vás?
Ať jsme připraveni nebo ne, k posunu – evoluci – dochází neustále. A v následujících letech k zásadním posunům teprve dojde. Je to podobné jako posun v životě, např. s rodičovstvím – pokud by člověk čekal na to, až bude připraven, pravděpodobně by nezačal nikdy (haha).
Otázka zní, jak z evoluce udělat něco pozitivního. Místo toho, abychom si stěžovali na nezodpovědné, pasivní zaměstnance, položme si otázku, které prvky systému naší firmy to způsobily. Místo, abychom si stěžovali, že “nejsou schopní lidé”, pojďme se zabývat tím, jaké lidi přitahujeme, resp. nepřitahujeme.
Aby si člověk mohl klást takovéto otázky, které nás dostávají nad naši operativní slepotu, potřebujeme k tomu pohled (pošťouchnutí) z venku. Proto pořádáme podnikatelské kluby, kde si podnikatelé navzájem posouvají hranice svého myšlení. Ten kdo pochopil, že posun začíná u něj, si nestěžuje na okolnosti.
A co k tomu vede nás? Prostě jsme se proto narodili (haha).

Co změna, posuny firemního prostředí a vzájemných vztahů přináší? Je dobré jít tomu naproti a jak?
Přináší nečekaně vyšší efektivitu a produktivitu. Pokud je firma řízená pouze strukturou (procesy, úkoly, čísla), promění se v území zombií. Majitelé si pak lámou hlavu, jak své lidi motivovat. HR vymýšlí nejrůznější soft nástavby, které se ale bortí jako papírový Potěmkin.
Prostě ať se nám to jako majitelům líbí nebo ne, to jak vypadá firemní kultura, začíná u nás. Ryba smrdí od hlavy. Je třeba začít u otázky, jaké hodnoty svým chováním jako majitel vyzařuji do firmy? Jaké vztahy máme mezi společníky, které jsou precedentem vztahů ve firmě?
Někdy se vyhýbáme pohledu do zrcadla ve strachu, co tam uvidíme. Jenže bez toho se člověk špatně oholí nebo nalíčí.

Co se nám tedy chystáte „nasdílet“ na Festivalu?
Nasdílíme myšlenku BusinessCon – což je prostor pro pravidelné setkávání majitelů středních firem, aby se právě takto mohli pošťouchávat, sdílet, učit se jeden od druhého. Popíšeme, co tvorba a organizace takovéto komunity obnáší a co byly do této chvíle nejzásadnější myšlenky, které jsme při setkáních zaznamenali. Např. při posledním setkání v Hradci nad Moravicí odpověděl Libor Mertl (ComAp) na otázku, co by udělal jinak, kdyby se mohl vrátit a něco změnit: “Vždycky mi vyčítali, že dělám příliš mnoho změn, příliš rychle, a že mé cíle jsou příliš velké. Kdybych se mohl vrátit, mé cíle by byly ještě větší a změny bych dělal a dokončoval ještě častěji.”

Příspěvek Romana Šmiřáka nebude o žádné toerii ani o vzletných myšlenkách, přinese příklady přímo z praxe a Vy se zde můžete dozvědět, že to lze být uvědomělou součástí evoluce. Festival začíná již za 14 dní.

Roman Šmiřák

Roman Šmiřák 15 let v praxi vede a koučuje projekty a firmy – od start-upů až po velké mezinárodní projekty. Jeho silné stránky jsou propojování a komunikace. O komunitách a sdílení si hodně zažil ve Skandinávii (např. dnes zásadní softwarová platforma Linux tzv. otevřený komunitní systém vznikl ve Finsku.) Současně je jednatelem společnosti RainFellow, jež tvoří tým koučů, konzultantů, mentorů, který má více než 10 let zkušeností se zaváděním praktické změny především v komplexním prostředí technologických a telekomunikačních firem. Koučují však například také ředitele škol nebo začínající podnikatele