V průběhu měsíce září realizovaly naše Programy primární prevence čtyři adaptační kurzy pro dvě šesté třídy základní školy v Hradci Králové Kuklenách a pro dva první ročníky Střední průmyslové školy v Kolíně. Na základě nabídky odborných služeb byly programy primární prevence osloveny ze strany metodiků prevence obou škol s poptávkou o 1,5 denní adaptační kurz pro jednu třídu. Důvodem realizace adaptačního kurzu bylo nové vytvoření třídního kolektivu ve školním roce 2015/2016. Cílem adaptačních kurzů je v nové třídě podpořit proces vzájemného poznání se v kolektivu, podpora seznámení žáků s třídním učitelem a poskytnutí náhledu na třídu mimo školní vyučování třídnímu učiteli. Dílčím cílem je také usnadnění přestupu na další stupeň vzdělávání.
Adaptační kurzy jsou postaveny na vhodné kombinaci technik zážitkové pedagogiky, pedagogiky volného času, prvků komunitní práce aj. V neposlední řadě jsou žákům nabídnuty sportovní a relaxační aktivity. Adaptační kurz umožňuje formou prožitku pracovat na kooperaci a spolupráci celého třídního kolektivu včetně třídního učitele, na rozvoji komunikace (domluva, zdravé sebeprosazení, práce s konfliktem, udílení a přijímání zpětné vazby), na vytváření důvěrného prostředí ve skupině a prohlubování vztahů na základě skupinové dynamiky. Nedílnou součástí každého adaptačního kurzu je mapování očekávání a obav žáků a studentů z přestupu na další stupeň vzdělávání.
V týdnu od 8. do 10. září jsme realizovali dva adaptační kurzy pro šesté ročníky Základní školy v Kuklenách. Setkání proběhla v kempu zúčastnilo se ho celkem 40 žáků a 2 pedagogové.
Realizace adaptačního kurzu pro Střední průmyslovou školu v Kolíně proběhla ve dnech 29. září do 2. října v rekreačním a sportovním zařízení U starého rybníka ve Zbraslavicích, kde mohli studenti následně využít dalších sportovně adrenalinových aktivit, jako jsou lanové překážky, paintball aj. Adaptačního kurzu se účastnilo celkem 25 studentů prvního ročníku střední školy a 10 studentů středního odborného učiliště. Pracovníci velmi pozitivně hodnotili motivaci a přístup všech žáků a studentů k celému kurzu. Jednotlivé třídy pracovaly poctivě a poukázaly tak na týmovou spolupráci celého kolektivu.
Adaptační kurzy byly vytvářeny dle zakázky příslušné školy a nabídly účastníkům nevšední zážitky v novém kolektivu, které byly pozitivně hodnoceny žáky a studenty, pedagogickými pracovníky a v neposlední řadě také pracovníky programů primární prevence.
Za Programy primární prevence
Adaptační kurzy s kolínskou střední školou v obrazech:
a s královéhradeckými šesťáky: