V loňském školním roce probíhal na základních školách v Kolíně a Červených Pečkách projekt „Chci zůstat ve škole“, díky kterému získaly školy psychologa a speciálního pedagoga. Protože si působení odborníků chválili nejen ředitelé a učitelé, ale i samotní žáci a rodiče, hledalo vedení Odboru školství, kultury a sportu MÚ Kolín a obec Červené Pečky spolu s obecně prospěšnou společností Prostor plus (realizátor zmíněného projektu) možnost, jak ve spolupráci pokračovat i po skončení projektu financovaného z Evropského sociálního fondu ČR.

Vedení města Kolína a obce Červené Pečky dokázalo najít v rozpočtu finance, kterými bude pro školní rok 2014/2015 dotovat služby pěti psychologů pro šest kolínských a jednu červenopečeckou základní školu. Na každé škole bude odborník pobývat dva dny v týdnu, kdy bude plně k dispozici dětem, pedagogům i rodičům.

„Doufám a věřím, že pro další roky se již bude s psychology pro školy počítat automaticky, a pokud to jen trochu půjde, bude město školám přispívat nebo školy samy najdou ve svých rozpočtech prostředky na jejich udržení. Odborná podpora a pomoc pomáhá dětem k pohodovému a úspěšnému pobytu v prostředí, ve kterém tráví většinu času. Vedle výuky určitých dovedností a znalostí je úlohou základní školy vychovat sebevědomé, kompetentní osobnosti připravené a pozitivně naladěné na další vzdělávání a život jako takový,“ míní Michala Michlová, koordinátorka projektu.

Školní psycholog zjednodušeně řečeno napomáhá tomu, aby se děti ve škole cítily dobře a měly chuť se učit. Klientem psychologa se může stát jak dítě bez zvláštních potřeb tak dítě s potřebou speciální péče, např. nadprůměrně nadaný žák nebo žák s poruchami učení. Pro takové žáky pak psycholog ve spolupráci s pedagogem a rodiči hledá optimální řešení dané situace.

Odborník pracuje jak s jednotlivci, tak se skupinami nebo celým třídním kolektivem. K dispozici je rovněž pro pedagogy a rodiče. A jaké konkrétní problémy v loňském roce psychologové řešili? Nejčastěji to byly vzdělávací a výchovné problémy, osobní problémy žáků, neutěšené situace v rodině, obtíže s navazováním vztahů s vrstevníky, ale třeba i poradenství při výběru oboru dalšího vzdělávání.

Přes počáteční pochopitelnou nedůvěru ze strany rodičů či učitelů se atmosféra v průběhu roku zklidnila a převládl názor, že působení psychologů je ku prospěchu dětí a jejich úspěšného a pohodového pobytu na základní škole. Pokračování pro letošní školní rok tak rodiče i pedagogové kvitují s povděkem.