Jsou absolventi škol připraveni na uplatnění ve svém oboru? Daří se firmám získávat pracovníky dobře připravené na odbornou práci? Kolik je třeba investovat do dalšího vzdělávání svých pracovníků? Každý, kdo si prvně hledá práci, současně prožívá své tzv. poslední prázdniny a zná ten pocit při pročítání pracovních inzerátů. Je ta práce pro mě? Co napsat do životopisu, když zkušenosti jsou doposud ze školní lavice.
TomasErvinDombrovsky_profilovka-1000

Téma „Vzdělávání pro praxi“ je jedním z témat letošního Festivalu sdílení dobré praxe. Zaměřuje se a apeluje na kolínské a kutnohorské střední školy a regionální firmy, aby se pokusili společně téma uchopit, pojmenovat první vlaštovky dobré praxe, najít cestu ke spolupráci. Téma na festivalu představí analytik Tomáš Ervín Dombrovský ze společnosti LMC, která vyvíjí online služby pro vzdělávání a hledání práce. Zeptali jsem se Tomáše Ervína na pár otázek k tématu.

Co podle Vás současným absolventům nejvíce nedostává?
Často sestává, že se studenti středních, ale i vysokých škol učí zastaralými metodami, na pomůckách, které patří spíše do muzea ne do současné praxe. Absolventi mívají dobrou teoretickou přípravu, ale je běžné, že následně přijdou do praxe, kde jsou jejich znalosti a zkušenosti již nepoužitelné. Jeden příklad za všechny: učí se na 15 let staré převodovce.

Jak se školy a firmy současně staví ke vzájemné spolupráci?
Stejně jako i v jiných odvětvích soupeří i školy (střední a vysoké) o studenty. Vizitkou školy jsou kvalitně připravení absolventi, kteří mají uplatnění na trhu práce. Je tedy v jejich zájmu poskytovat, co nejatraktivnější vzdělání. Obzvláště u technických oborů, kde výrazně chybí lidé, cítíme velkou snahu jakkoli zvýšit prestiž technického vzdělávání. Firmy, které chtějí kvalitní zaměstnance, se také musí zajímat, zda si lidé již od základní školy dál, volí obory, které poptávají. Za posledních několik let je znatelný posun zájmu budoucích absolventů o praxi, což dokládají velmi zajímavá data z nedávných výzkumů. Nyní se potřeba propojení z praxí posunula ze zadních míst až na přední příčku žebříčku. Studenti po praxi volají! U mnohých firmem lze sledovat ochotu ke spolupráci se školami. Není problém přijít do školy na nějakou jednu hodinu. Úskalí nastává v případě zařazení odborníka z praxe/z firmy do pravidelné výuky a dostat do praktického provozu pravidelně i studenty. Jde zde také určitý problém zapojit do praxe studenty mladší 18 let, kde platí specifická pravidla, která vytváří pro zapojení firmy bariéru.

Funguje nějaká příkladná spolupráce školy a firmy?
Současně toto propojení zvládají pouze velké strojírenské firmy a automobilky s některými vysokými školami, jako například ČVÚT. Prostupnost u středních a menších firem je horší, nestává se, že by škola měla svého odborníka z této sféry.

Přijďte se přesvědčit na Festival sdílení dobré praxe 22. září 2016 v Kolíně jak jsme na tom v Kolíně. Firmy, školy, absolventi i široká veřejnost bude mít možnost potkat se nad tímto tématem a diskutovat jej.

Tomáš Ervín Dombrovksý

analytik společnosti LMC, která vyvíjí online služby pro vzdělávání a hledání práce

Podstatnou část své energie věnuje rozboru dat, jevů a trendů v propojených světech vzdělávání a práce. Snaží se nacházet, pojmenovávat a rozvíjet to, co je zásadní pro smysluplné uplatnění lidí a jejich lepší spolupráci ve firmách i veřejných institucích. Přednáší pro lidi z HR i vedení firem, pro odbornou i širší veřejnost. Mimo to se stará o rozšiřování partnerské spolupráce a veřejně prospěšných aktivit přesahujících každodenní byznys LMC.